VorigVorig Go to previous topic
VolgendeVolgende Go to next topic
Laatste Bericht 23 jul 2003 21:06 door Han Peper
Verlichting
32 Antwoorden
AddThis - Bladwijzer en Delen knop
Sorteer Berichten:
U bent niet gemachtigd om antwoord te kunnen geven.
Auteur Berichten

Han Peper



Posts:2673


Profiel

Dieren

Dn Lid
Bestuur
Voorzitter
Webmaster
--
23 jul 2003 21:06
    Welke lampen (tl,pl,spaar, enz) gebruiken jullie. Hebben jullie een uitgesproken voorkeur of maakt het niet zoveel uit. Han
    0

    Marcus Bartelds



    Posts:474


    Profiel

    Assen

    Dn Lid


    --
    23 jul 2003 23:49
    Wij gebruiken de spotlampen van de praxis/gamma (huismerk).
    0

    jac van tilburg



    Posts:84


    Profiel

    holland




    --
    25 jul 2003 20:38
    hoi han ik heb zelf een bak van 2.10bij 2.70 en ik gebruik inbouw spots van 50watt en twee bouwspots van 75watt erbij in de winter en twee tl,s van elk een meter enkel voor mijn planten
    0

    bas onderwater



    Posts:668


    Profiel

    utrecht

    Dn Lid


    --
    25 jul 2003 21:00
    hoi han, ik heb zelf alleen maar terraria van rond de 50x50x50. sommige iets groter en andere wat kleiner, ik gebruik alleen pl verlichting. de voordelen hiervan zijn dat dit licht erg goed is voor de planten groei en ook komen de kleuren van je kikkers er erg mooi in uit. een ander voordeel is dat ik ze buiten de bak heb dus kunnen de kikkers zich niet verwonden aan een hete lamp in de bak. de enige nadelen zijn de prijs( zo'n 25 euro voor een 24 watt pl set compleet met starters enz.) en dat het in de winter niet genoeg warmte afgeeft, zodat je bij moet verwarmen. ik hoop dat je hier iets aan hebt. groeten Bas
    0

    Han Peper



    Posts:2673


    Profiel

    Dieren

    Dn Lid
    Bestuur
    Voorzitter
    Webmaster
    --
    25 jul 2003 23:33
    Zelf heb ik allemaal terraria van 50X40X40 waar ik spaarlampen gebruik die op het terrarium liggen. Ze geven mooi licht en zijn niet zo duur als PL lampen. Een nadeel vind ik wel dat ze erg warm worden. Zeker met de afgelopen warme dagen vind ik dit een bezwaar. Hoe zit dat met PL lampen worden die ook zo warm of wordt de meeste warmte door de starters gegenereerd.? Bas, welk merk PL lamp en kleur gebruik jij en is één 24 watt lamp voldoende voor één terrarium?
    0

    bas onderwater



    Posts:668


    Profiel

    utrecht

    Dn Lid


    --
    26 jul 2003 16:47
    hoi han, ik heb nu net een pl lamp van 18 watt boven een bak van 45x50x50 en dat geeft voldoende licht, ik heb er momenteel een reflector op liggen van aluminium folie, ik heb gehoord dat zink ook als goede reflector dienst kan doen en dat het bij een loodgieter zeer goedkoop is, je hebt verder 3 gradaties in kleur, de 82, 83 en 84 geloof ik, ik heb nu 82 dat is zacht licht maar ik vind persoonlijk de 84 het mooiste. dit is erg fel en de kleuren van je kikkers en planten komen optimaal uit. wat voor kikkers heb je eigenlijk? succes Bas
    0

    Han Peper



    Posts:2673


    Profiel

    Dieren

    Dn Lid
    Bestuur
    Voorzitter
    Webmaster
    --
    26 jul 2003 19:57
    Bas, Zink als een reflector ga ik ook een proberen. Gebruik nu ook alu folie maar dit wil nog wel eens te dicht om de lamp zitten waardoor de warmte van de lamp niet weg kan.
    0

    Danny Voorbraeck



    Posts:865


    Profiel

    Kontich

    Dn Lid


    --
    12 okt 2003 19:02
    2tl reptusol van zoo med met 2.0 en 3 halogeenlampjes van 20w dacht ik.
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    12 okt 2003 22:28
    In mijn hoek paludarium van 100 X 100 x 100 cm zijn 9 Osram 36W DULUX -L lampen gemonteerd. Dit zijn compacte fluorescentielampen kleur helder wit, 2900 lumen, lichtkleur 21-840 lumilux. Deze lamp heeft in zijn kleur spectrum meer oranje en rood en minder blauw en groen. Dit heeft tot gevolg dat de kleuren in het paludarium juist worden weergegeven. Bij een normale TL met dezelfde kleur, zou dit meer grijs zijn. Een gewone TL kan ook niet gebruikt worden daar deze niet diep genoeg zou komen om voor voldoende lichtopbrengst te zorgen voor de planten en mossen op de bodem (ca. 40 / 50 cm). Voor mijn paludarium van 110 cm hoog gebruik ik 36W DULUX –F lampen (2800 lumen). Je moet je deze lampen voorstellen als een dubbelgevouwen DULUX –L lamp. Hierdoor heb je op een kleiner oppervlak een opbrengst van 2800 lumen (bundeling), waardoor je dus nog dieper kan komen . Verder zijn de VSA’s van de grote bak niet in de kap maar onder in de paludarium kast gemonteerd. Dit in verband met de grote warmte afgifte van de VSA’s. De compacte fluorescentie lampen geven van zich zelf ook al een behoorlijke warmte af. De VSA’s zijn op ca. 2 cm naast elkaar gemonteerd en worden gekoeld door een axiale ventilator. Dit is noodzakelijk daar de VSA’s zich zelf staan op te stoken door hun eigen warmte afgifte en de wervelstromen die ontstaan doordat zij naast elkaar zijn gemonteerd. De lamphouders om de lamp horizontaal te houden zijn normaal van kunststof. Deze zijn vervangen door metalen daar de kuststof houders met een jaar zijn verdroogd door de warmte en de UV. Verder zijn er nog wat spotjes gemonteerd voor de avond verlichting en een UV-A lamp. Groeten, HansV
    0

    Kees



    Posts:293


    Profiel






    --
    12 okt 2003 23:01
    Hi, ff een vraagje. Wat is een PL-lamp? Kees
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    13 okt 2003 10:36
    Kees, PL lampen zijn compacte fluorescentielampen welke de goede eigenschappen combineren van “TL” (energiezuinigheid, lange levensduur, keuze in lichtkleur) met kleine afmetingen. Er zijn verschillende uitvoeringen. PLS (2 buisjes), PLC (4 buisjes), PLT (6 buisjes), en PLL (2 buisjes). De PLS, PLC en PLT zijn verkrijgbaar in 2-pins en 4 pins versie. De PLL is alleen in 4 pins versie verkrijgbaar. De 4 pins PL lampen zijn te gebruiken in combinatie met een elektronische VSA. Een electronische VSA heeft als voordeel, dat er in vergelijk met een normale VSA, weinig warmte ontwikkeling plaats vindt, energie besparing oplevert, langere lamplevensduur en een snelle flikkervrije start. Het nadeel is dat hij vele malen duurder is. 2 pins PLS lampen hebben een speciaal bijbehorend VoorSchakelApparaat. 2 pins PLC en PLT lampen hebben een ingebouwde starter en kunnen worden aangesloten op een conventionele VSA Er zijn ook PL lampen met een ingebouwd voorschakel apparaat. Deze zijn verkrijgbaar met een schroeffitting E14 of E27. Zij heten dan “Spaarlampen”. Groeten, HansV
    0

    Marcus Bartelds



    Posts:474


    Profiel

    Assen

    Dn Lid


    --
    13 okt 2003 10:42
    Kees, Voordat Hans helemaal begint door te draven met zijn afkortingen :-) VSA = voorschakelapparaat HF = hoogfrequent voorschakelapparaat DHF = dimbaar voorschakelapparaat
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    13 okt 2003 12:06
    In het vervolg zal ik een lijst met afkortingen en foto's toevoegen indien er enige GB schijfruimte tot mijn beschikking staat. Het voordeel hiervan is dat een ieder kan zien wat er bedoeld wordt en hoe het er uitziet, of stoppen met teveel technische informatie.
    0

    Eric Grauwmeijer



    Posts:238


    Profiel

    Andelst

    Dn Lid


    --
    13 okt 2003 21:17
    Hallo hans , je het over dat fluorisentie lampen niet voldoende licht zou geven om onder in de bak te komen ,maar daar heb ik toch zwaar mijn twijfels over zeker gezien het feit dat PL lampen niet veel meer worden gebruikt ivm het grote licht verlies na een aantal maanden, ik had ook een bak van je favoriete bedrijf ,10 x 36 watt pl dus voor 360 watt licht en nog dat er onder in de bak die 110 cm hoog was niet voldoende licht was om ook maar iets te laten groeien. deze heb ik vervangen door osram fluora en T5 triton lampen met een totaal wattage van 105 watt, na drie maanden kwam het javamos het water uitgroeien en had dus nu wel voldoende licht , de pl die veel gebruikt zijn werden voor zover ik het weet alleen gebruikt om het stroboscoop effect vanb steeds startende tl lampen te vermijden. Maar dat is al lang weer achterhaald met de nieuwe starterlose vsa`s die tegenwoordig worden gebruikt. Hierdoor gaan de lampen aan zonder flikkeren en ook het tig keer aan en uit gaan is van de baan en het bespaard nog een leuk beetje energie. ik zit de hele dag tussen de terrariums en de kikker s,maar PL lampen hebben we niet eens meer in ons assortiment, alleen nog electronische vsa het is zelfs zo dat je tot 4 lampen op een vsa kan aansluiten dus is het ook nog een keer een stuk goedkoper en je hebt geen last meer van starters. groeten eric
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    13 okt 2003 22:54
    Eric, De vraag van Han was wat een ieder voor lampen gebruikte en die van Kees wat een PL lamp was. Die vragen zijn beantwoord en voorzien van wat meer informatie. Verder is het zo dat het een en ander ook betaalbaar moet blijven. Als je het hebt over een elektronische VSA praat je over een veelfout in prijs dan voor die van een standaard VSA (15 voudig en meer) De voordelen voor de elektronische VSA zijn ook genoemd. Een gewone fluorescentie lamp in de volksmond in het algemeen TL genoemd, is lang en minder flexibele in de kap in te passen dan de veel kleinere PL lampen. Door de compacte bouw is er ook een grotere licht opbrengst op een kleiner oppervlak waardoor dezelfde lichtopbrengst dieper in de bak gemeten kan worden. Immers de opbrengst neemt af met het kwadraat van de afstand. Ik vervang deze lampen elk jaar en ik moet bijna met een motormaaier door de bak om alles in toom te houden. Dus op zich werkt het wel. De viervoudige elektr.VSA is geschikt voor maximaal 4 x 20 Watt. In principe heb je gelijk met de combinatie Fluora (specifiek voor planten en aquaria) en de T5 triton. Je kan ook HQI lampen gebruiken, hebben een hoge lichtopbrengst en goede kleurweergave. Nadeel is dat deze speciale ontsteekapparatuur nodig hebben. Maar dit gaat denk ik weer zijn doel voorbij. Het moet voor een ieder wel betaalbaar blijven. Groeten, HansV
    0
    13 okt 2003 23:42
    Ik hoor van verscheidene mensen dat ze de lampen buiten de bak hebben. Maar ik heb ook gelezen dat de kikkers UV-stralen nodig hebben. En UV-stralen gaan niet door glas. Hoe lossen jullie dit op? Ik heb nog geen kikkers en probeer me erin te verdiepen...
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    14 okt 2003 09:16
    Douwe, UV licht kan door acrylaatplaat welke als specificatie heeft dat dit UV doorlatend is. Niet alle acrylaatplaat is geschikt. Als je naar de topic "wat denken jullie van UV licht voor gifkikkers" gaat kan je ook nog het een en ander hierover lezen. Op dit moment staat hij nog op deze pagina. Groeten, HansV
    0

    Eric Grauwmeijer



    Posts:238


    Profiel

    Andelst

    Dn Lid


    --
    15 okt 2003 14:44
    Hallo hans . ik vertel alleen wat voor een lampen en systemen wij gebruiken voor de bakken . ik heb zelf een bak uit amsterdam gehad met 10 x 36 PL (stroom gebruik moet ook betaalbaar zijn ) en had daar duidelijk niet voldoende licht van wat met electronische vsa en tl lampen met een totaal van 105 watt wel lukte. de prijzen van de electronische vsa vallen echt wel mee , een 4 x 18 watt voor 37 euro groeten eric
    0

    Marc van Doorn



    Posts:114


    Profiel

    Beek




    --
    15 okt 2003 21:15
    Zelf gebruik ik ook de compact fluorescent lampen Dulux van 36 Watt per stuk, als vuistregel kun je hanteren dat 500 wat per vierkante meter grondoppervlak voldoende licht geeft voor een standaard vivarium van standaard hoogte ( 80 - 100 cm ). Wat vaak veel belangrijker is is de hoogte van het vivarium. Licht neemt zeer sterk af met de afstand, de berekening heb ik hiervoor niet gemaakt maar bij een puntbron is dit in ieder geval kwadratisch, dus zal dit bij benadering voor een PL lamp ook zo zijn. Dit betekent dat bij een hoogte van 80 cm bij hetzelfde grondoppervlak dus 4 keer meer licht komt dan in mijn bak van 1,80 m hoog. Toch groeien de mossen en varens goed op de grond en is het geen dode bende. Een andere manier om meer licht dieper te creeeren is het gebruik van parabolische spiegels, deze zijn prima verkrijgbaar in een aquariumzaak en je kunt ze op maat zagen voor de PL lampen. Het UV licht probleem heb ik opgelost door een afscheiding van dunne RVS gaas te maken, i.p.v. acryl. Dit levert ook wat energievoordelen op indien je de bak toch moet verwarmen, kun je de warmte van de lampen en de VSA's in ieder geval in de bak recyclen. Wat betreft de acryl moet je precies weten wat je koopt, 99% van de acrylplaten in de DHZ winkel zijn UV beschermt en dus UV ondoorlatend. En al zeker alle polycarbonaat platen.
    0

    Yann Horstink



    Posts:30


    Profiel

    Arnhem




    --
    15 okt 2003 23:48
    Ikzelf zie velichting als een heel belangrijk punt voor het welzijn van mijn Anolissen (1.1 cuvieri (Puerto Rico), 2.5 krugi (PR), 1.2 allisoni (Honduras), 1.1 trinitatis (St. Vincent), 1.2 A. marmoratus speciosus (Guadeloupe), 1.2 A. marmoratus alliaceus (Gua), 1.1 A. bartschi (Cuba); extra vrouwen zitten allen apart, nk uiteraard ook). Anolissen kwijnen vaak weg onder slechte verlichting, en stellen relatief hoge eisen aan de kwaliteit hiervan. Niet alleen is het streven naar het behalen van daglicht (hoge CRI), maar ook het UV aandeel is van groot belang. Het is voor velen bekend at UV meespeelt in de calcium opname, maar wellicht minder dat het als één van de zichtbare kleuren door onze reptielen en amfibieen wordt gezien. Het mag duidelijk zijn dat op dit relatief "nieuw" punt (het is al jaren gelden aangetoond dat deze kleur voor veel dieren zichtbaar is, maar wordt recent pas echt duidelijk en veel bestudeerd, zie oa Frye, Fleischman, Losos ed.) enig onduidelijk is. Het ene dier ziet het beter als de ander, het andere dire kan niet zonder etc. Anolissen zijn voor een goede communicatie afhankelijk van UV. Het is aangetoond dat deze dieren hun keelwammen anders oplichten onder UV dan wij dit ervaren (wij zien immers niet van ver in het ultraviolet, tot diep in het infrarood, zie echter wel. Het is overigens hiermee mede mogelijk dat een falende kweek(poging) afhangt van een communicatie stoornis tussen de dieren, welke zich bij anolissen zou kunnen uiten als hypersexualiteit). Het mag duidelijk zijn at de velichting qua samenstelling voor mijn dieren anders moet zijn dan voor terrestische dieren (deze anolissen zijn er echter wel als A. barbouri; al mij dieren leven een (sterk) arboricole levenswijze). Al mijn soorten zijn zowel heliotherm als heliofiel. De verlichting bij mij: Alle terraria zijn voorzien van een drietal lampen, 1.) Daglicht-tl (Osram Lumilux Plus, 16 mm (door de dikte passen er overigens veel naast elkaar indien nodig), LF 11, 3325 lm, 6000K), 2.) UV-tl (Arcadia D3 Reptile, 26 mm, 6500K) en 3.) Gloeilamp/Spiegelreflexlamp (diverse wattages ivm de warmtebehoefte per soort). Afhankelijk voor het formaat terrarium reken ik nu zo'n 130 W per terrarium, iets wat ik als weinig ervaar. Alles is voorzien van een elec. VSA. Aangezien ik geen mosjes laat groeien op mijn bodems vraag ik echter wel een perfecte kwaliteit voor de beplanting welke allen uit Midden/Latijns Amerika afkomstig zijn. Van div. bromelia's, een '14' tal soorten Philodendron soorten, diverse Anthuriums (met veel zaailingen), diverse tropische grassen, en van alles anders daar voorkoemd gedijd er perfect op. Het enkele paludarium dat ik hier heb staan, begroeid met 5 soorten Anubiassen, javamos (aquatisch als terrestisch), een paar varensoorten, en bromelia's wordt bewoond door een enkele man A. allisoni, een tiental vuurbuikpadjes, en een aantal tropische visjes (1.2 Betta smaragdina, ? Corydoras pygmaeus) voldoet aan de boven beschreven verlichting. Wil je goede verlichting hebben dan zal op alle golflengten een hoog aandeel gehaald moeten worden. De 'oude' HQL stralers staan er bijv. om bekend dat ze maar enkele golflengten uitstralen evenals veel van de 'compact' tl's maar doen. Tot heden is het enkel nog een combinatie van diverse verlichting die het "ideaal" tot stand kunnen brengen. Dus, zowel voor de planten (geen dierschieters, normale bloei en ontwikkikeling van vruchten), alsmede ook voor de dieren (onder slechte verlichting kleuren anolissen nagenoeg niet, evenals vele andere dieren). Een hoge CRI zegt niet dat de verlichting in orde is. Het kan wel aanwezig zijn, maar in welke kwantiteit... ~Yann http://come.to/anoliscontactgroup/
    0

    Yann Horstink



    Posts:30


    Profiel

    Arnhem




    --
    16 okt 2003 00:09
    ~~(geen dierschieters~~ mnnh, wat ik toen in gedachten had... Maarja, idee mag duidelijk zijn ;) Om even terug te komen over de doorlaatbaarheid van UV kan ik jullie de volgende gegevens geven (pers. med. T. Lakowitz. Testen zijn betrouwbaar en getest in UV-laboratoria). Getest werd: UVB (280-315 nm); UVA (316-400 nm); PAR (Photosynthetically Active Radiation) (400-700 nm). Uitkomst: Glass 4 mm: UVB: 2,4% UVA: 65,0% PAR: 89,5% Polyethyline 2mm: UVB: 56,6% UVA: 76% PAR: 88,7% Acrylic glass 3 mm: UVB: 87,5% UVA: 89,5% ~Yann http://come.to/anoliscontactgroup/
    0

    Robin P



    Posts:492


    Profiel

    Velsen Noord




    --
    16 okt 2003 16:14
    Even nog een vraag. Acrylaatplaat, is dat hetzelfde als kwartsglas?? Ik weet dat kwartsglas namelijk ook lichtdoorlaat!!! Groeten van robin....
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    16 okt 2003 20:22
    Robin, Acrylaat is niet het zelfde als kwartsglas. Zoals de naam al suggereert is het een glassoort. De meest bekende vorm van glas wordt gebruikt voor ramen, bierglazen vazen enz. en is gebaseerd op een mengsel van silicaten. De belangrijkste grondstof daarvoor is kwarts of silica, meestal gewonnen uit zand. Silica is een is zuur oxide, dat met water kiezelzuur kan vormen. Kiezelzuur is een zwak zuur afgeleid van siliciumdioxide waarvan weer zouten afgeleid worden, de silicaten. Een ieder kent wel silicagel wat gebruikt wordt in zakjes bij electronische artikelen om deze droog te houden. In pure vorm kan er glas van gemaakt worden, kwartsglas. Dit materiaal is vrij moeilijk te bewerken en heeft een hoog smeltpunt (ca 1100 graden),en wordt mede door de hoge prijs voor speciale doeleinden toegepast. Zoals bijv. UV lampen, spots, halogeenlampen etc. Kwartsglas is dus UV doorlatend maar niet geschikt om even op je bak te leggen. Het is misschien ook wel eens leuk om uit te leggen hoe UV opgewekt kan worden. Groeten, HansV
    0

    Robin P



    Posts:492


    Profiel

    Velsen Noord




    --
    18 okt 2003 16:05
    Dank je Hans.... Werk op Corus, voorheen Hoogovens, waar ze dus ook gebruik maken van kwartsglas, en het zelf maken. Ik ga is kijken of er wat te regelen valt!! Je weet het nooit he.... Groeten van robin....
    0

    Robin P



    Posts:492


    Profiel

    Velsen Noord




    --
    18 okt 2003 16:08
    Even nog een vraagje.... Ik heb sinds vandaag tl's ipv pl's. Nu is de temp in me bakken gedaald naar 21 graden celsius, das een beetje naar!!! Iemand een idee hoe ik de temp omhoog kan brengen, heb er net een warmtekabel ondergeplakt, misschien dat dat helpt!!! Groeten van robin.....
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    18 okt 2003 17:06
    Robin, Waarschijnlijk heb je minder TL's dan PL's gemonteerd waardoor er minder warmte afgifte is. Je kan indien je een waterpartij hebt een aquarium verwarming in je water plaatsen. Let op dat je er een met dik glas koopt. Groeten, HansV
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    18 okt 2003 17:09
    Robin, Denk je er aan dat kwartsglas brosser (eerder breekt) dan normaal glas! Groeten, Hans
    0

    Robin P



    Posts:492


    Profiel

    Velsen Noord




    --
    18 okt 2003 18:00
    Ik heb één lange tl ipv drie kleine pl's... Dat zal het zijn.... Dat wist ik niet, van dat kwartsglas, goed dat je het zegt!!!
    0

    Kees



    Posts:293


    Profiel






    --
    15 jan 2004 17:48
    Hi, een vraagje. Ik heb me een 36 Watt Osram dulux aangeschaft om in mijn bakje (50x35x35)de planten meer licht te geven. Ik was van plan dit achter bovenop te plaatsen in een soort cake-blik (vorm voor in de oven ) Boven op de glasplaat zetten naast/achter het luchtrooster. Gaat dit goed of wordt het te warm in dat blik (glas te warm?)? Moet ik een lucht strook houden zodat de warme lucht iets weg kan? Zilverfolie erin voor relectie, etc. Heeft iemand een tip. mvg Kees
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    15 jan 2004 22:13
    Kees, Het bakje zal inderdaad behoorlijk heet worden. Je zal aan de achterzijde aan de bovenkant (dus niet in de bodem waar het blik normaal op staat) enige gaten van 8 of 10 mm op rij over de hele lengte van het blik moeten boren ( precies onder de bodem van het blik). Dan het blik verhoogd opstellen (ca.10mm) Zoals je weet stijgt warme lucht. Deze kan ontsnappen door de geboorde gaten. Door de luchtstroom die hierdoor ontstaat wordt er koelere lucht door de gleuf aan de onderzijde aangevoerd waardoer het koelende effect ontstaat.VEILIGHEID DENK JE ER AAN HET KOEKBLIK TE AARDEN???Aan de achterzijde vlak bij je kabeluitgang een M4 boutje met ringen en 2 moertjes + een kabelschoentje, of de draad vertinnen en een oogje in buigen. Boutje van buiten naar binnen steken. Kroon- of veerringetje plaatsen, moertje er op en goed vastzetten. Oogje tussen de 2 ringetjes over het boutje en goed vastzetten met het tweede moertje. Groeten,
    0

    Kees



    Posts:293


    Profiel






    --
    15 jan 2004 22:25
    Hans, dank voor de tips. Het laatste deel over het aarden snap ik nog niet helemaal, maar ik zal her en der wel rondkijken/vragen. Moet dat kabelschoentje (ik weet niet wat dat is) aan de voedingskabel komen? mvg Kees
    0

    Hans Verbrugge



    Posts:747


    Profiel

    Amsterdam

    Dn Lid


    --
    16 jan 2004 12:28
    Kees, Het kabelschoentje of het oogje wat je buigt moet aan de AARDE draad (GROEN/GEEL) van je voedingskabeltje komen. BRUIN is fase draad en BLAUW is de nul. Daar het bakje van ijzer is MOET je deze aarden voor je eigen veiligheid. Een kabelschoentje is een oogje wat je met een speciale tang om de koperaders van je kabeltje kan knijpen. Groeten,
    0

    Kees



    Posts:293


    Profiel






    --
    16 jan 2004 22:48
    Hans, bedankt voor de tips. Daar hebben we (ik) wat aan !!!!! en daar hebben we zo'n forum voor. Ik ga het uitproberen. Als ik nog vragen heb, kom ik weer op het net. mvg Kees
    0
    U bent niet gemachtigd om antwoord te kunnen geven.


    Back To Top